Wist Last & Buss

Wist Last and Buss
2024-02-22
Volvo People Förare
Author
Wist Last and Buss

Leif älskar sin kära Volvo

Lars Perssons Åkeri AB kör egentligen med Scania – men chauffören Leif Rönnbäck med 34 år i yrket rattar en Volvo FH16-650.

– Det är den bästa dragbilen som jag någonsin har kört och samarbetet med Wist Last & Buss fungerar helt fantastiskt, framhåller han.

 

När det gäller att köra tung last långa sträckor i Sverige, Norge och Finland vet Leif vad det handlar om. Han är nämligen ute på vägarna på uppdrag med övernattning mellan 190 och 200 dagar per år för att transportera kraftledningsstolpar, lågspänningsstolpar och telestolpar från fabriken Octowood i jämtländska byn Kälarne åt bland annat Skanova.

 

– Då gäller det att ha en stark, pålitlig och trygg bil med mycket god komfort – eftersom jag också sover många nätter där. Med utdragen trailer fullpackad med stolpar kan ekipaget totalt bli 28,5 meter långt, med en totalvikt på maximalt 62 ton i Sverige och 50 ton i Norge. Det är med andra ord mycket tunga krafter att hantera, menar Leif.

Väljer Volvo i alla lägen

Yrkeschauffören anställd hos Lars Perssons Åkeri AB i småländska Rumskulla – men stationerad i sin hemstad Luleå – har inte mindre än 34 års erfarenhet i branschen, och för honom finns inget annat än att köra en Volvo. Trots att nästan alla andra kollegor på företaget har Scania.

 

– Dragbilen som jag hade innan är i dag uppe i 117 000 mil och rullar fortfarande jättebra, den kör min kollega Per numera. För egen del bytte jag till en Volvo FH16-650 i september, som nu är uppe i över 5 000 mil, och den är utan tvekan den bästa som jag någonsin har kört. Och då ska ni veta att jag haft flera olika märken genom åren. Volvo har bäst framkomlighet i skog och mark och är otroligt stark uppför backar – vilket är en stor fördel när man åker mycket i Norge.

 

Hans kära och älskade Volvo är inhandlad hos Wist Last & Buss i Luleå – där även service och reparationer genomförs.

 

– Vi har haft ett fantastiskt bra samarbete under många års tid. De är alltid mycket serviceinriktade, skickliga och snabba på sin verkstad – väldigt tillmötesgående och trevliga att ha att göra med. Det fungerar helt enkelt jättebra.

Trivs ”gudomligt bra”

Lars Perssons Åkeri startade 1946 av Mauritz Persson, då man främst transporterade grus och mjölk. När sönerna Lars och Göran tog över åkeriet 1968 hade de även börjat köra stolpar, timmer och impregnerade tele- och kraftledningsstolpar. I dag drivs bolaget av Lars söner Fredrik och Johan, med totalt 18 anställda chaufförer. Leif har arbetat där i åtta år.

 

– Jag har varit anställd på flera olika åkerier, vissa som letts av rötägg. Men nu trivs jag gudomligt bra. Cheferna tar verkligen hand om och lyssnar på oss chaufförer och de ser även till att bilarna är i topptrim. Sedan måste man ha en förstående partner som min sambo i det här yrket, med tanke på att jag är borta övervägande delen av året, säger Leif Rönnbäck.