Wist Last & Buss

Samma kraft - renare drift med flytande biogas

Wist Last and Buss
2025-08-27
Kundberättelse
Author
Wist Last and Buss

Cirka åtta av tio transportföretag i Sverige som investerar i en lastbil driven av flytande biogas satsar på Volvo. Ett av dessa är Expresservice i Uppsala – där valet föll på en Volvo FH Aero.

 

–Vi lockades av att den har samma starka prestanda och långa räckvidd som en dieselbil kombinerat med en mer aerodynamisk förarhytt och ett fossilfritt bränsle, framhåller platschefen David Larsson.

 

Volvo har just nu ett starkt grepp om den svenska marknaden för lastbilar som drivs med flytande gas – det pendlar mellan 75 och 80 procent.

 

Dessa körs på LNG eller biogas och är fullt jämförbara med diesellastbilar vad gäller räckvidd och kraft – men med upp till 100 procent lägre koldioxidutsläpp tack vare hjälp av förnybara bränslen.

 

Transport- och distributionsåkeriet Expresservice – en trogen kund till Wist Last & Buss sedan många år tillbaka – investerade nyligen i sin första lastbil med flytande biogas.

 

– Hela vår cirka 40 ekipage stora flotta innan köpet av vår Volvo FH Aero drivs av HVO, vilket innebär att vi redan innan denna bil transporterar fossilfritt. Något som vi har mycket goda erfarenheter av. Flytande biogas växer allt mer och vi föll verkligen för den här modellen under provkörningen förra hösten – samtidigt som vi är väl medvetna om Volvos höga kvalitet och den alltid lika trygga eftermarknaden som vi har hos Wist Last & Buss, framhåller platschefen David Larsson.

Från vänster: Viktoria Larsson (Expresservice), Johan Nyberg (Expresservice), Fredrik Olsson (Sandvik), David Larsson (Expresservice) och Magnus Selling (Sandvik).

Med tanke på sitt företags stora klimatfokus är det fossilfria bränslet en avgörande punkt – men det finns fler sådana som han snabbt lyfter fram.

 

– Mycket positivt är att den är väldigt lik en dieselbil i körning vad gäller både effekt och räckvidd. En tank ska räcka i cirka 80 mil, vilket gott och väl innebär ett helt arbetspass för våra förare.

 

En annan fördel är den mer aerodynamiska förarhytten.

– Vår förare upplever en mycket god komfort, att den är ergonomisk, lätthanterlig och tystlåten. Och kameraspeglar i stället för sidospeglar innebär en säker sikt för chauffören. Hittills har bilen levererat fullt ut vad som utlovas.

 

Till skillnad mot om de hade satsat på en elbil behöver ingen infrastruktur i form av laddstolpar att byggas upp – och antalet tankstationer för flytande biogas växer hela tiden.

 

– För tillfället har vi ingen i Uppsala, men det finns utmed den rutt som denna bil kommer att trafikera. Den ska transportera gods för Sandvik Rock Tools – som vi gör satsningen i nära samarbete tillsammans med.

Under tankningen måste föraren se till att ha heltäckande kläder och skyddsglasögonen – för den sker under minst sagt kyliga förhållanden…

 

– Det är 160 minusgrader, slangen fryser vid varje tank. Trots den kalla temperaturen fungerar det ändå smidigt och känns som riskfritt, menar David.

 

Volvo erbjuder i dagsläget fyra modeller som körs med biogas – frånsett FH Aero är det FE, FM och FH.

 

– Det som gör Volvo unika i jämförelse mot konkurrenterna är både bilarnas prestanda, räckvidd och ekonomi. Vissa av våra kunder tycker nästan att effekten är bättre än på dieselbilar och räckvidden på 80 mil är absolut i nivå med en diesel. Att det bara är tank på en sida gör också att det finns plats för annat på den andra sidan – som exempelvis en verktygslåda, menar Andreas Olars, säljare på Wist Last & Buss.

Även den globala kundefterfrågan av gasdrivna lastbilar ökar. Volvo Lastvagnar har nu sålt mer än 8 000 enheter runtom i världen. Under 2024 ökade försäljningen med 25 procent, där de främsta marknaderna är Sverige, Norge, Nederländerna Spanien och Storbritannien.

 

– Det märks tydligt att intresset för gaslastbilar växer i takt med kraven att köra fossilfritt bara blir större hela tiden. Beställarna är mer villiga att betala för omställningen, som är en nödvändighet. Och med tanke på Volvos överlägsenhet gentemot konkurrenterna på flera avgörande punkter är det mest gynnsamt ekonomiskt för kunderna.

 

Enligt David Larsson är chansen stor att Expresservice investerar i fler gaslastbilar i framtiden.

 

– Vi har faktiskt redan nu en offert på en annan lastbil som drivs av flytande biogas, men vill bara först göra en utvärdering på vår Volvo FH Aero, berättar han.

Related Insights