Wist Last & Buss

Wist Last and Buss
2023-12-11
5 min
Kundberättelse Förare
Author
Wist Last and Buss

Timmer och Triumfer: CM Åkeris hyrstrategi och historiska hjulspår

I en värld där lastbilar och bussar utgör ryggraden i transportindustrin är det inte ovanligt att stöta på företag med rika historier och en stark koppling till sin grundare. En sådan berättelse genom tid och skog får vi när vi pratar med Micke, M:et i CM Åkeri.

 

Att Mikael ”Micke” Holmgren har åkeribranschen i blodet råder det inget tvivel om. Han började sin karriär på familjeföretaget, Holmgren & Söner Åkeri AB, som grundades av farfar någon gång på 50-talet och som senare drevs av Mickes far och farbror.

– När farfar startade körde de mjölkbil, pappa körde redan som 13 åring och farfar stod på flaket och hanterade mjölkkrukorna. När pappa blev äldre började han köra riktigt timmer med skogskran och så höll det på, de ökade undan för undan, berättar Micke.

Jag har hyrt i många år. Det gör att det går snabbt för mig att ställa om och anpassa verksamheten om det blir skiftningar i branschen.

Camilla och Mickes åkeri

Historien om CM Åkeri tar oss genom Mickes och hans fru Camillas personliga resa. Från bröllopet 1992, att köpa ut två bilar ur familjeföretaget till att slutligen grunda CM Åkeri under 2000-talets början. Trots personliga prövningar och sorgen över faderns bortgång 2006, fortsatte Micke att leda företaget med envishet och passion.

 

– Det var ett hårt slag när pappa gick bort, först tänkte jag att jag skulle sluta med åkeriet och göra något annat, men det blev inte så. Pappa var min bäste arbetskamrat och ett enormt stöd. När vi startade CM Åkeri vände jag mig ofta till honom med frågor och då stöttade han mina beslut, ”Det är du som bestämmer nu”, brukade han säga, skrattar Micke.

 

Utvecklingen av CM Åkeri gjorde att Micke var tidig med att hyra lastbil via Wists Volvo hyrlast-koncept.

 

– Jag har hyrt i många år. Det gör att det går snabbt för mig att ställa om och anpassa verksamheten om det blir skiftningar i branschen. Just nu kör vi bara skogstransporter, jag äger två bilar och hyr två, det finns lite mer frihet i det, berättar han.

 

Under huven i verkstaden

CM Åkeri utgår ifrån en imponerande verkstad Micke själv byggt i närheten av den egna bostaden strax norr om Uppsala.

 

– Verkstaden är en viktig del av verksamheten, jag kan fixa mycket själv om det skulle vara något med bilarna. Det var mer förr, det blir svårare i och med elektrifieringen och säkerheten kring att hantera sådana fordon. Vi har även våra personalutrymmen med både pentry och dusch i verkstaden. Det är fint här, det är jag väldigt glad över.

Det är inte bara fordonen som förändrats, Micke berättar hur hela transportbranschen ser annorlunda ut idag.

 

– Vi får göra så mycket mer idag, det är mycket mer administrativt arbete nu. Vi har datorer i bilarna och där har man allt. Det är ändrade rutiner helt enkelt, då krävs det att man kan hantera det.

Verkstaden är en viktig del av verksamheten, jag kan fixa mycket själv om det skulle vara något med bilarna.

Däckprov och bronspokal

Under alla år i branschen har Micke hunnit samla på sig en hel del spännande anekdoter och roliga uppdrag. Från att köra däckprov åt stora tillverkare som Michelin och Yokohama till att vara testförare av timmerkranar.

 

– Jag var först i Norden med att testa just dessa timmerkranar, det var kul. Senare var jag med i en krantävling på Elmia och kammade hem en fin bronspokal, den står i fikarummet nere i verkstaden. Det är kul, det händer mycket. Man skulle kunna tro att transportbranschen är enformig men så är det verkligen inte. Det händer så mycket roligt hela tiden, avslutar Micke.

Lästips