Byberg & Nordin Busstrafik är en av Norrlands största aktörer inom busstransporter. Företaget kör såväl linjetrafik, skolskjuts och färdtjänst som expressbuss, nöjesresor och paketresor. Men hur drivs en organisation med nästan 600 medarbetare? Vi går bakom kulisserna på Byberg & Nordin Busstrafik – en trogen kund till Wist Last & Buss.
Samtidigt som linjetrafiken rullar i gång i tidig morgontimma, fylls en hållplats utanför Norrlandsoperan i Umeå av förväntansfulla resenärer som ska ta bussen till en av de mest populära utlandsdestinationerna – ett hälsospa i estländska Pärnu. Med andra ord har en vanlig dag just börjat hos Byberg & Nordin Busstrafik, bussbolaget med rötterna i Höga Kusten som dagligen har 260–280 bussar i drift.
– Att arbeta inom ett företag med en så mångfacetterad verksamhet är en ynnest. Samtidigt som vi kör linjetrafik i Västernorrland, Västerbotten och Gävleborg arrangerar vi resor med buss, flyg och båt inom Sverige, Norden och Europa, berättar Mattias Gabrielsson som är fordonsadministratör på Umeådepån samt skolbusschaufför.
Mattias ansvarar för Umeådepåns 28 fordon. Han har nära 40 kollegor i andra delar av landet som säkerställer att Byberg & Nordin Busstrafiks drygt 300 fordon är i bra skick.
Fordonsadministratörerna planerar och koordinerar service och reparationer samt ser till att alla fordon uppfyller gällande lagar och säkerhetskrav. I Umeå är det Wist Last & Buss som utför verkstadsjobben.
– Här i Umeå är samtliga av våra stora bussar av fabrikatet Volvo – och dessa är levererade av Wist Last & Buss. Vi servar bussarna efter en grundplan, men med en så stor fordonsflotta uppstår det ofta något akut ärende som behöver prioriteras. Där är Wist Last & Buss oerhört flexibla och lyckas alltid hitta en snabb lösning. De är väl insatta i vår verksamhet och samarbetet fungerar utmärkt, säger Mattias.
En väl fungerande fordonsflotta i all ära, men vad vore den utan alla medarbetare som tillsammans sköter den dagliga driften?
– Vi har ett 40-tal medarbetare inom trafikledning, försäljning och administration som tillsammans får hjulen att snurra, säger Jens Byberg, affärschef för område Nord, och fortsätter:
– För att inte tala om alla våra chaufförer. De flesta jobbar inom linjetrafiken men många kör också paketresor, beställningsresor med mera. Det kan vara alltifrån ett kompisgäng som beställer en gruppresa för att se Svenska Rallyt, till våra konsert- och teaterresor till Stockholm – eller våra paketresor till Spanien, Portugal, Italien, Holland och London. Sedan har vi ju våra populära hockeybussar också, som kör supportrar till och från matcherna.
Sedan något år tillbaka har Byberg & Nordin Busstrafik testat det nya konceptet Paxa, med en buss som körs i on-demand-trafik i Sollefteå. Projektet som sker i samarbete med Sollefteå kommun och Din Tur i Västernorrland har varit mycket uppskattat. I december 2024 utökades trafiken med ytterligare en buss.
– Konceptet bygger på virtuella hållplatser och bokning via app, där du själv bestämmer varifrån du ska åka samt tidpunkt och destination. Det kan nog bli nästa stora trend inom kollektivtrafik, tror Jens Byberg.