Wist Last & Buss

Wist Last and Buss
2024-04-10
Hållbarhet Electric Driving
Author
Wist Last and Buss

Sex nya superladdare hos Wist Last & Buss

Omställningen till elektrifierade transporter pågår för fullt. Men för att det ska fungera i praktiken är god laddinfrastruktur är en förutsättning. Fyra starka branschaktörer – Volvo Lastvagnar, OKQ8, Skellefteå Kraft och Wist Last & Buss – går nu samman för att stärka upp och säkra laddinfrastrukturen för framtiden.

 

Målsättningen med den gemensamma satsning på elektrifiering av tunga vägtransporter är att etablera ett av Sveriges största sammanhållna nätverk av publika laddstationer för tung trafik.

 

Därför bygger Volvo Lastvagnar, OKQ8 och Skellefteå Kraft totalt 41 laddplatser för tunga fordon runtom i Sverige. Sex av dessa ”supersnabbladdare” kommer att finnas i anslutning till Wist Last & Buss anläggningar i Uppsala, Skellefteå, Luleå, Västerås, Örnsköldsvik och Umeå.

 

Först ut är Uppsala, med invigning 17 april.

 

Christer Forsgren, ansvarig för marknadskommunikation hos Wist Last & Buss, ser många fördelar med att få vara en del av satsningen:

 

– Det betyder otroligt mycket för vår kundvård. Att kunna erbjuda snabbladdning i anslutning till service och vårt övriga utbud innebär en rejäl styrka, samtidigt som det visar att Wist Last & Buss är med i fronten och leder utvecklingen.

OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnar har gemensamt sökt och beviljats medel från Energimyndigheten för att etablera ett av Sveriges största sammanhållna nätverk av publika laddstationer för tung trafik.

Framtidens laddinfrastruktur – tillgänglig för alla

Laddstationen hos Wist Last & Buss i Uppsala kommer att vara tillgänglig för alla tunga fordon oavsett tillverkare, och även för personbilar. På plats finns två laddare med en kontinuerlig effekt på 350 kW och en ny sorts betalningsterminal som möjliggör att fler lastbilar kan ladda samtidigt.

 

Efter invigningen i Uppsala står laddstationen i Skellefteå näst på tur, innan Luleå, Västerås, Örnsköldsvik och Umeå följer i än så länge obestämd ordning.

 

– Det innebär stora investeringar för åkerierna att växla ut fordonsflottan till eldrivna lastbilar. Och för att fler ska våga ta steget krävs det att infrastrukturen finns på plats. Det krävs helt enkelt power, vilket vi i och med detta kommer att kunna leverera från sex av våra anläggningar, säger Christer Forsgren och tillägger:

 

– 41 platser är mycket och ger en bra täckningsgrad. Nästa utmaning blir att lösa möjligheterna till laddning i inlandet. Men med denna satsning i ryggen är jag övertygad om att vi går en härlig och spännande framtid till mötes.

Volvo Lastvagnar räknar med att 70 procent av nyförsäljningen av tunga lastbilar i Europa kommer att bestå av batterielektriska fordon år 2030.

Laddstationer – nyckeln till förändring

Helen Axelsson, direktör inom B2B Sales hos OKQ8, lyfter fram laddplatsen i Uppsala, med närheten till E4:an, som strategiskt viktig:

 

– Det är en viktig knutpunkt i Mälardalsregionen. Transportbranschen står för cirka 30 procent av Sveriges totala koldioxidutsläpp och vi är därför övertygade om att ökade möjligheter till laddning av tunga transporter är en viktig nyckel för att kunna påskynda omställningen.

 

Ebba Bergbom Wallin, chef för elektromobilitet hos Volvo Lastvagnar Sverige, ser väldigt positivt på satsningen:

 

– För att köra transporter hållbart på el behöver antalet laddstationer öka i Sverige, och här vill vi vara med och driva utvecklingen tillsammans med våra samarbetspartners. Med vår laddtjänst, som är öppen för alla lastbilsmärken, är det enkelt för åkerier att hitta och använda alla laddplatser i Sverige.

 

Sanna Lundström, chef för affärsområdet marknad hos Skellefteå Kraft, stämmer in:

 

– Vi är stolta över den här gemensamma satsningen som ökar möjligheterna för tunga transporter att snabbare gå över till elektrifierade fordon och ladda med vår förnybara el.