Wist Last & Buss

Motorintresse över generationer

Wist Last and Buss
2024-11-07
Author
Wist Last and Buss

Jens Eklund har älskat motorer och bilar sedan han var liten – ett intresse som mynnat ut i såväl en anställning på Wist som en karriär inom dragracing. Och intresset verkar gå i arv – sexåriga sonen Albin är yngst i landet med licens.

 

– Han har hängt med hela sitt liv och självklart är det kul att få dela det här med honom.

 

Jens har arbetat på Wist sedan skolan och beskriver det själv som att han ”växt fast” i rollen – ett bra betyg på arbetsplatsen.

 

– Jag började intressera mig för motorer och fordon som liten, valde fordonsprogrammet i gymnasiet och fick praktik på Wist här i Umeå. På den vägen är det.

 

När Jens inte arbetar så är det fortfarande motorer som står i centrum. Sedan 2005 tävlar han i dragracing, en sport som äger rum på en rak bana med två fordon åt gången och målet är helt enkelt att passera mållinjen först. Vanligtvis sker en dragracingtävling på 1/4 engelsk mil (402,33 meter), men det finns även banor som har halva sträckan 1/8 engelsk mil (201,16 meter).

 

– Charmen är att det inte finns några begränsningar så som det gör i många andra motorsporter. Jag har byggt ihop allt själv och tanken är ju att det ska gå så snabbt som möjligt. Det är väldigt kul att hålla på med det och man slutar aldrig att utvecklas.

Någon som ofta fått följa med såväl i verkstaden som på tävlingar är sonen Albin – som faktiskt är den yngsta i Sverige med licens för dragracing.

 

– Träningsklassen startar från det år man fyller sex så nu har han börjat köra, Han har en specialbyggd bil med motsvarande en gräsklipparmotor så det går inte jättesnabbt – däremot får han bra träning. Förhoppningen är ju att han ska ta över.

Från året han fyller tio startar det ”på riktigt” och då krävs också en starkare motor, något som tävlingsparet redan börjat fundera på.

 

– Han är jättetaggad så jag hoppas på att intresset håller i sig. Nu handlar det mycket om att träna upp reaktionsförmågan, vilket är jätteviktigt om man ska lyckas i dragracing.

 

Nu är säsongen över för denna gång, men det innebär desto mer arbete i verkstaden med underhåll och planering inför kommande år. Jens berättar att Albin än så länge är med på allt, men om han så småningom väljer en annan sport så kommer det bli svårt att hålla liv i det generationsöverskridande intresset.

 

– Det tråkiga är att det inte finns lika mycket tävlingar längre här uppe i norr, det kom liksom av sig under pandemin. Dragracing tar både tid och pengar, speciellt om vi ska åka 50 mil för en tävling. Som det är nu känns det jätteroligt att vi har det här ihop och att det är ett intresse vi kan dela på. Sedan får vi jobba vidare på det faktum att han kan vara en lite dålig förlorare – det med det blir nog bättre med åren.