Wist Last & Buss

Wist Last and Buss
2024-02-29
Volvo People
Author
Wist Last and Buss

Från plåtrulle till lastbilshytt

Hyttfabriken Volvo Group Trucks Operations i Umeå, är Volvokoncernens största produktionsenhet av hytter för tunga lastbilar. Vi gläntar på dörren till denna gigantiska anläggning som mäter en kilometer på längden och rymmer cirka 1 700 anställda.

 

En färdig hytt varannan minut – dygnet runt, året om. Så hög har produktionstakten varit i Volvos hyttfabrik de tre senaste åren.

 

– Vår fabrik är högautomatiserad med avancerad tillverkningsteknik baserad på 450 robotar och datoriserade övervakningssystem. Men minst lika viktigt för produktionen är samarbetet mellan teamen i fabriken, säger Elisabeth Lundell, som är kommunikationschef på Volvo Group Trucks Operations.

Enbart kundorderstyrt

Elisabeth står tillsammans med platschefen Patrik Nyström i den stora presshallen, där produktionen och vår rundvandring tar sin början.

 

– Det som ser ut som gigantiska silverfärgade toarullar är plåten som vi beställer hit och som vi kapar i olika dimensioner. Plåtbitarna går sedan vidare till någon av våra två presslinjer, säger Elisabeth.

 

Efter pressningen transporteras de olika plåtartiklarna till karosstillverkningen där delarna sammanfogas och svetsas ihop till hyttskal. Det sker främst genom automatiserad svetsning, men manuella svetsmoment förekommer också.

 

– Det är ordrarna som avgör vilka sorts hytter vi bygger här, eftersom verksamheten är helt kundorderstyrd, förklarar Patrik.

Rostskyddsbad

Härnäst väntar måleriet. Vi stannar till vid något som kan liknas vid en swimmingpool som inramas av höga glasväggar.

 

– Här doppas hela hytten ned i ett bad som ger plåten ett första rostsskyddslager, säger Elisabeth, medan en robot sakta sänker ned en hytt mot ytan.

 

– Efter torkning och härdning väntar tätning, maskering och ljuddämpning. Därefter spraymålas hytterna tillsammans med dess plast- och aluminiumdetaljer. Vi lägger på grund- och täcklack i totalt fem helt automatiserade linor. Det sista steget är att hytterna packas och transportsäkras; därefter är de färdiga för leverans, förklarar Patrik.

Hundraårig historia

Verksamheten har anor från 1929 då ett möbelsnickeri startade här som sedermera började bygga bilkarosser och köptes upp av Volvo 1964. Samhället har sedan växt i takt med fabriken, som idag är en av Norrlands största industrier.

 

– Våra kollegor i fabriken är de som utvecklar våra produkter och processer samt säkerställer vår höga kvalitet och leveranssäkerhet. Deras betydelse för verksamheten kan inte nog betonas, liksom fabrikens betydelse för den här staden, säger Elisabeth och tillägger:

 

– Vi befinner oss mitt i en transformation där fossila bränslen håller på att fasas ut. Det märks även i vår tillverkning där hytterna bidrar till mer energieffektiva och säkrare fordon.

Volvo Group Trucks Operations

Gör: Hytter till Volvos tunga lastbilar – FH, FH16, FM och FMX.

Produktionskapacitet:
90 000 hytter per år.

Fabriksyta: 170 000 kvm lokaler och ytterligare 420 000 kvm gårdsyta.

Leveranser: Färdigmålade hytter levereras till Volvos anläggningar i Gent och Göteborg där de får sin inredning och monteras på respektive lastbilschassi. Hytter i byggsats (packsatser) levereras även till stora delar av världen.

Hytternas signum: Säkerheten och aerodynamiken. Senaste nytt är hyttmodellen FH16 Aero som har fått en ny design där sidospeglarna har bytts ut mot kameror.