I och med den pågående pandemin var det inte möjligt för Wist Last och Buss att använda samma koncept som vanligt vid lansering av nya modeller. Istället för att bjuda ner kunder till Volvo Lastvagnar i Göteborg tog sig experterna istället till Sollefteå, dit utvalda kunder i regionen blev inbjudna. 20 personer var på plats varje dag, uppdelade i två mindre grupper, där den ena gruppen provkörde halva dagen medans den andra deltog i föreläsningar.
På plats i Sollefteå fanns under dagarna tre nya lastbilar tillsammans med Magnus Backman, Pernilla Svensson och Mikael Rosell från Volvo Lastvagnar Sverige.
– Vi tycker att det har gått mycket bra, vi har fått bra respons från våra kunder och det märks att de som är här har varit intresserade och ställt många frågor, säger Magnus Näslund, tjänstesäljare på Wist Last och Buss.
En ny, smartare generation
Överlag har de nya modellerna av Volvo FM, FMX, FH och FH16 en förbättrad aerodynamik samt ökad sikt, förbättrade strålkastare och nya smarta digitala lösningar. Som möjligheten till fler kameror, förbättrad adaptiv farthållare och adaptiva helljus som ger maximal belysning utan att störa mötande trafik.
Med förändringar i både hårdvara och mjukvara pressar Volvo även ner bränsleförbrukningen ytterligare – inte minst i den nya Volvo FH med I-save, Volvos hittills mest bränsleeffektiva motor.
”Väldigt imponerade av allt”
På plats under den sista av tre demodagar var far och son Fredrik och Alex Fjellström från Prima Logistik AB i Östersund. Deras relativt nystartade åkeri, som de sedan 2016 driver tillsammans med Alex bror Andreas, har tidigare kört både Scania och Mercedes innan de tillslut landade i Volvo Lastvagnar.
– Vi valde att köpa tre nya ekipage från Volvo som vi tog ut mellan sent 2019 och tidigt 2020. Vi är riktigt nöjda med hur allt har fungerat och chaufförerna är supernöjda. Vi har fått riktigt bra hjälp hela tiden, säger Alex Fjellström.
Bland annat har företaget fått gå en förarcoaching som Volvo anordnat där de anställda kunnat ställa frågor och lära sig mer om sina körmönster.
– Vi tre delägare är väldigt imponerade av allt. Från offertförfarande, hela affärsprocessen med leverans och eftermarknad har varit toppen. Vi åkare är ju i regel ett gnälligt släkte men jag måste säga att det inte finns något alls att klaga på, säger Fredrik Fjellström.